Aktiv Buy in

Aktiv buy in

FÅR DU EN AKTIV ”BUY IN”.

Jag vet inte om det var min storasyster som låg bakom det eller inte men jag plockade grannens tulpaner och knackade på och sålde dom till honom för 5 kr. Jag var 6 år.

Någonstans där satte sig nog ett intresse för affärer och att uppnå mål, för efter det sålde jag det mesta jag kunde komma över. Fröer, kakor, lotter, jultidningar, majblommor och även grisar minsann. Cykeln rullade många meter på vägarna (dock inte med grisarna). Målet med allt var att kunna köpa nya egna grejer till min Motocross körning.

Föreställ dig en lätt svettig 12 årig kille med stor väska, kepsen på sned, ett charmigt leende och en fröpåse i varje hand.

”Vill ni köpa fröer?”

”Morötter direkt från landet smakar bäst! Mormor har ett helt hav av dom!”

Sedan var det nästan alltid klart med en accept, kanske även ett glas saft och en kaka.

Detta var dock grundläggande sälj och inte komplex försäljning.

Ledarskap handlar till stor del om samma mekanism som komplex försäljning, att med hjärta inspirera runt idéer, visioner och uppdrag så att människors behov uppfylls och man uppskattar följa med på en utmanande resa. Ledaren får, om man gjort jobbet bra, en aktiv accept, respons och support. Det kallas följare, klient, kund eller nöjd medarbetare och uppnådda resultat.

För att bli riktigt bra på det gäller det att lyssna, lyssna till önskan om att vilja bli inspirerad.

Det svåraste jag ”sålt” är dock att sälja mig själv, inget ”objekt” utanför mig själv utan det avklädda subjektet här mitt framför dig.

Varför har så många av oss så svårt med det, kanske bottnar det i bristande självkänsla, rädsla för avvisande med mera. Vilket är långt vanligare i våra organisationer än vi tror. Och något jag själv fått förvärva genom mitt liv.

Det jag vet och erfarit som chef är att det är djupt begränsande för en organisation när våra ”tyngre” psykologiska krafter aktiveras, i många fall går de på högvarv hela tiden utan att vi är medvetna om det. Inte minst när det kommer till sälj.

I tuffare tider är det mer som utmanar än annars och just nu har vi ett flertal parallella psykologiska utmaningar i våra organisationer. Människors coping strategier ligger mer utanpå kroppen än slumrande i bakgrunden.

Så utmaningen att få aktiv ”buy in” kan vara större.

Idag, för mig, är grundfrågan för aktiv ”buy in” densamma som ledare, som säljare eller som coach och terapeut.

Vad behöver du? Vad kan jag hjälpa dig med?

.

.

.

.

Tack för att du tog dig tid att läsa! Avsluta veckan starkt, gå stärkt in i helgen!!

P.S Vill ni ha hjälp med utvecklingsarbete som lyfter er insikt och hjälper er ta medvetna steg vidare så går ni in på min hemsida, eller tar kontakt direkt! Jag och mina partners hjälper er gärna vidare!

 

STAYFUN – Vi skapar rörelse!

 

www.stayfundevelopment.se

 

#executivecoaching #ledarskap #leadership #personligutveckling #teknologi #50plus #energi #corporateculture

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *